Subsidiebeheer voor ‘s werelds grootste zeesluis

We mogen er als Nederlanders best trots op zijn: de grootste zeesluis ter wereld wordt gewoon in ons land gebouwd. Aan de ingang van het Noordzeekanaal bij IJmuiden om precies te zijn. De sluis geeft toegang tot de Amsterdamse havenregio. Marc Wagemakers leidt namens ERAC het subsidiebeheer van dit project in juiste banen.

Wat moet er gebeuren aan de huidige sluis?

“De Noordersluis stamt uit 1929 en is aan vervanging toe. Deze sluis is te klein voor de grotere schepen. De nieuwe sluis is maar liefst 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Maar nog belangrijker: hij zorgt ervoor dat grote schepen veiliger door het Noordzeekanaal kunnen varen bij laag water.”

Welke rol pakt ERAC tijdens dit project?

“De Europese Commissie heeft een CEF-subsidie van 11 miljoen verleend om de voorbereidende maatregelen van dit project te bekostigen. Denk aan de contractering, de communicatie en het projectmanagement. Allerlei zaken waar veel voor geregeld moet worden. ERAC is verantwoordelijk voor het subsidiebeheer en het projectmanagement. We stellen de eindrapportage en eindafrekening op. Deze documenten worden gecontroleerd door Brussel en moeten dus goed worden verantwoord.”

Wanneer gaat de nieuwe sluis in werking?

“De bouw van de sluis is in 2016 gestart en in 2022 afgerond. ERAC is momenteel bezig met het afwikkelen van het subsidietraject. We zijn trots dat we mogen bijdragen aan de bouw van de grootste sluis ter wereld.”

Beeldmateriaal: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat