Whitepaper

Een nieuw perspectief voor ROM’s (gratis whitepaper)

Na het verschijnen van het artikel van ERAC-adviseur Huub over de resultaatparadox van Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen in 2017 krijgt hij in toenemende mate vragen over de slagkracht van ROM’s. In deze blog legt hij uit waarom we onze visie op deze Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen moeten heroverwegen.

ROM als buitenboordmotor

“Laat ik even voorop stellen: ik ben een voorstander van ROM’s. Uiteraard heb ik positief-kritische opvattingen over ROM’s, maar ik ben vooral kritisch over hoe het concept van intermediaire organisaties wordt gebruikt in de realiteit. Overheden zien de lacune op economisch gebied en zien in de ROM een goed vehikel om als economische buitenboordmotor te fungeren. De grote vraag is altijd of de ROM met de relatief beperkte omvang in middelen ook causaal verband houdt met de ontwikkeling van de regionale economie. Deze vraag is gelegitimeerd, omdat er vaak grote politieke verwachtingen aan gekoppeld zijn.”

Bootje of vrachtschip vol verwachtingen?

“In mijn ogen is het essentieel of je met die buitenboordmotor een klein bootje of een vrachtschip geladen met verwachtingen moet voortstuwen. De motor moet voldoende power hebben om de boot met verwachtingen voort te stuwen. Hierin ben ik wel uitermate kritisch. Het gaat meestal om een vrachtschip dat met een buitenboordmotor op pad wordt gestuurd, uitzonderingen daargelaten. En meestal met een lading aan verwachtingen die niet altijd even reëel zijn, maar vooral een resultaat van maakbare gedachten over economie. Een financiële crisis in 2008 of een coronacrisis in het heden leggen de mondiale verbindingen en padafhankelijkheden van ‘ecosystemen’ bloot. En daarmee ook de beperkte invloed die welke organisatie dan ook heeft om het tij te keren. Dat betekent ook in mijn optiek dat in goede tijden, de slagkracht van een ROM erkend moet worden, maar niet moet worden overschat.”

De grote vraag is altijd of de ROM met de relatief beperkte omvang in middelen ook causaal verband houdt met de ontwikkeling van de regionale economie.

Juiste motor bij boot

“Ik heb maar één doel: ervoor zorgen dat iedere boot wordt voorzien van de juiste buitenboordmotor, ondanks de zee en wind die je niet kunt beïnvloeden. Dat zorgt ervoor dat de motor niet oververhit raakt, geen vermogen verliest en dat de kapitein zijn bestemming bereikt zodat de matrozen af en toe ook met verlof kunnen.”

Nieuwsoverzicht

Complete whitepaper lezen?

Benieuwd hoe Huub als schipper de ROM-zee verder zou bevaren? Download dan de gratis whitepaper.

Download whitepaper

Meer artikelen

De mens ERAChter

‘Als adviseur moet je tactisch, innovatief en een teamspeler zijn’

Van beschermhelm tot concerttickets van Ed Sheeran, in de rubriek ‘De Mens ERAC(hter)’ stellen we Richard Rikken (Senior adviseur) voor…
Whitepaper

Transitievisie Warmte: een plan van aanpak voor gemeenten (whitepaper)

Zit u als gemeente met de handen in het haar als het gaat om het opstellen van een Transitievisie Warmte?…
Actueel

Raadsakkoord Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (gratis whitepaper)

Raadsakkoord Meerjarig Financieel Kader 2021-2027. Na stevige onderhandelingen hebben de Europese regeringsleiders in de vroege ochtend van 21 juli een…
NL / EN

Sluiten

ERAC

Vughterweg 47a
5211 CK ‘s-Hertogenbosch
+31 (0)73 700 03 40
info@erac.nl

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om de inhoud van onze website te personaliseren en het verkeer te analyseren. Geef aan wat je cookies voorkeuren zijn.

Voorwaarden | Sluiten
Instellingen