Noord-Nederlandse gemeenten azen op batterijfabriek Tesla

gepubliceerd

Vier Drentse gemeenten willen investeringsfonds opzetten van €12 mln om Tesla te lokken.

Steeds meer Nederlandse regio’s willen een nieuwe fabriek van autofabrikant Tesla in huis halen. Burgemeester Peter Snijders van de Noord-Overijsselse gemeente Hardenberg heeft dinsdag in een nieuwjaarstoespraak gezegd dat hij samen met drie Drentse gemeenten Tesla wil verleiden een megafabriek in Noord-Nederland te laten bouwen. 'Zou het in het kader van duurzaamheid en economie niet een geweldige ambitie zijn om de Tesla-fabriek te laten landen in het gebied van Emmen, Coevorden, Hoogeveen en Hardenberg?’, aldus Snijders in zijn nieuwjaarsrede. Volgens Snijders zouden ook naburige Duitse gemeenten zich bij het initiatief kunnen aansluiten.

In Tilburg, dat ook interesse heeft in een batterijfabriek van Tesla, produceert het Amerikaanse bedrijf al elektrische auto's. (Foto: Jasper Juinen/Bloomberg)
In Tilburg, dat ook interesse heeft in een batterijfabriek van Tesla, produceert het Amerikaanse bedrijf al elektrische auto's. (Foto: Jasper Juinen/Bloomberg)

Investeringsfonds van € 12 mln

Elon Musk, topman van Tesla, wil een of meerdere zeer grote batterijfabrieken bouwen in Europa en daarmee de productie van elektrische auto’s versnellen.

Tegenover de regionale krant De Stentor verklaart burgemeester Snijders van Hardenberg in een toelichting dat hij het initiatief al besproken heeft met minister Henk Kamp van Economische Zaken. Kamp liet eerder in antwoord op Kamervragen weten dat het kabinet zal proberen de productiefabriek van de producent van elektrische auto’s naar Nederland te halen.

Om de interesse van Tesla op te wekken willen de vier gemeenten een investeringsfonds opzetten van circa € 12 mln, waarbij een derde deel voor rekening van de gemeenten zou moeten komen, aldus Snijders. Met de eventuele komst van de Tesla-fabriek zouden honderden werklozen in de regio aan een baan kunnen worden geholpen.

Brabant en Limburg

Maar Snijders krijgt volop concurrentie, zowel in Nederland als daarbuiten. Zo heeft de provincie Groningen eind vorig jaar ook al aangekondigd zo’n megafabriek naar Noord-Nederland te willen lokken. Innovatiegedeputeerde Patrick Brouns (CDA) wil begin volgend jaar zelfs een bidbook presenteren om te laten zien wat Groningen de Amerikaanse autoproducent te bieden heeft.

Ook Brabant en Limburg hebben interesse. En beide provincies hebben troeven in handen. Tesla beschikt namelijk al over productiefaciliteiten in Tilburg, gelegen in een regio waar veel toeleveranciers aan de auto-industrie zijn gevestigd. Nederland en Tesla hebben ook een partnerschap gesloten voor de ontwikkeling van innovatieve producten. En in Limburg heeft autofabriek VDL Nedcar al laten weten te willen samenwerken met Tesla.

'Oost-Europa heeft de beste kansen'

Nederland zal met veel andere landen en regio’s moeten concurreren. Volgens gespecialiseerde websites op het gebied van elektrisch vervoer maken enkele honderden Europese regio’s zich sterk voor de vestiging van een hypermoderne Tesla-fabriek.

De Duitse hoogleraar Ferdinand Dudenhöffer van het CAR-Center Automotive Research in Duisburg zegt echter dat Oost-Europa de beste kansen heeft, zo liet hij vorige maand het FD weten. ‘Duitsland heeft de hoogste stroomprijzen ter wereld en Zuid-Europa heeft rigide arbeidswetten. In Oost-Europa komt alles samen: lage stroomprijzen, lage vennootschapsbelasting en lage arbeidskosten.’

Bron: Financieel Dagblad van donderdag 5 januari 2017

De impact van ERAC

In nauwe samenwerking met de Drentse gemeenten zijn wij betrokken bij het sectorplan Vierkant voor Werk. Middels dit sectorplan worden 900 werkloze en met werkloosheid bedreigde mensen geplaatst in kansrijke beroepen. Met de eventuele komst van de Tesla-fabriek zouden nog eens honderden werklozen in de regio aan een baan geholpen kunnen worden. Recentelijk haalde de gemeente Emmen de eerste shared-smart-factory naar de regio. Op de voormalige Philips-locatie Emmen start het bedrijf Chezz de eerste 'gedeelde slimme fabriek' in Nederland, genaamd Added. Gedurende het gehele proces hebben wij ondersteuning mogen bieden.

Ook de provincie Groningen werkt al geruime tijd aan een sterk, stabiel en aantrekkelijk ondernemersklimaat in de regio Noord-Groningen. De eerste inspanningen van Economic Board Groningen beginnen hun vruchten af te werpen. Bij het structureren van het Ondernemersfonds is EBG ondersteund door onze collega's Mayko Slinkman en Luc van Aart, zie ook ons projectenoverzicht: https://erac.nl/projecten/economic-board-groningen